Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Rob van Veen Prikbord Prikbord 01 Prikbord 02 Prikbord 03 Prikbord 04 Prikbord 05 Prikbord 06 Boek belicht okt 11 Lezersforum Index Index A - F 01 Index A - F 02 Index G - K Index G - K 01 Index L - Q Index R - Z Index R - Z 01 Fictie Fictie 01 Fictie 02 Fictie 03 Fictie 04 Fictie 05 Fictie 06 Fictie 07 Fictie 08 Fictie 09 Fictie 10 Fictie 11 Fictie 12 Fictie 13 Fictie 14 Fictie 15 Fictie 16 Fictie 17 Fictie 18 Fictie 19 Fictie 20 Fictie 21 Fictie 22 Fictie 23 Fictie 24 Fictie 25 Fictie 26 Fictie 27 Fictie 28 Fictie 29 Fictie 30 Fictie 31 

Fictie 02

Nel Kleverlaan - 10.000 zoenen(Van Holkema & Warendorf, 2002)Julia zit in de tweede klas van de middelbare school. Haar moeder is twee jaar geleden aan kanker overleden. Samen met haar vader Jaap en haar jongere broertje Max bestiert Julia het huishouden. Dat valt niet mee, want de gezinsleden zijn ieder druk met hun eigen bezigheden. Jaap is journalist en draait onregelmatige diensten. Julia is in de puberteit en wordt verliefd op klasgenoot Joost. Nu ze het zonder moeder moet doen, vertrouwt Julia haar meest intieme gedachten en gevoelens toe aan haar dagboek. Met zo'n fragment eindigt elk hoofdstuk. Er zijn veel zaken waarover Julia goed kan praten met haar boezemvriendinnen Anouk en Tessa. Toch kunnen zij het gemis van moeder niet goedmaken. Aanvankelijk kan Julia het prima vinden met haar vader. Op het moment dat zij voor het eerst ongesteld wordt, staat hij haar mer raad en daad bij. De relatie tussen vader en dochter loopt echter een fikse deukop als Jaap genegenheid blijkt te koesteren voor een collega, een zekere Lieke. Julia kan de gedachte niet verdragen dat Lieke de plaats van haar moeder zal innemen. Als zij hen op zekere ochtend in een innige omhelzing aantreft in de ouderlijke slaapkamer, loopt ze weg van huis. Ze zoekt troost bij het graf van haar moeder. Daar loopt ze Joost tegen het lijf die zojuist het graf van zijn vader heeft bezocht. Joost begrijpt Julia heel goed. Ook zijn moeder Carla werd opnieuw verliefd en Joost wilde dat aanvankelijk nier accepteren. Geholpen door een psycholoog kreeg hij zichzelfweer in de hand.Aan het eind van het verhaal heeft Julia haar boosheid overwonnen en is ze is over haar oren verliefd op Joost.Nel Kleverlaan, psychologe van beroep, schreef een eigentijds verhaal waarin meisjes vanaf twaalf jaar veel van zichzelf zullen herkennen. 10.000 zoenen is vooral een meidenboek. Maar ook jongens kunnen zich inleven in dit met veel gevoel geschreven verhaal over het omgaan met en het verwerken van verdriet. De hoofdpersoon slaagt er uiteindelijk in zich te verzoenen met de dood van haar moeder. Aan het eind van het verhaal schrijft ze in haar dagboek: 'Lieve Mam, ik hou je wel op de hoogte, maar misschien niet meer elke dag. Ik moet mijn tijd nu verdelen.' Een geslaagd boek dat zich uitstekend laat lezen door tweede- en derdeklassers in vmbo-gt/havo en vwo

Fictie

Ellen Tijsinger – 50 Euro op zak(Ploegsma, 2006)In 50 euro op zak beschrijft Tijsinger de innige vriendschapsband tussen Felicia en Rocky. Felicia verloor als jong meisje haar moeder die is overleden aan de gevolgen van kanker. Ze mist haar enorm. Haar vader sluit zich op in zijn werk en is dikwijls van huis. Op zekere avond besluit Felicia een stukje te gaan rijden in diens hagelnieuwe auto. Dat loopt verkeerd af. Ze rijdt tegen een boom. Felicia besluit daarop van huis weg te lopen. Rocky die zich verantwoordelijk voelt, wil haar niet alleen laten en volgt haar met tegenzin. Een avontuurlijke zwerftocht brengt de kinderen naar Brugge waar de tweelingzus van Felicia’s moeder woont. Daar worden de twee herenigd met hun bezorgde ouders. De zomervakantie is begonnen en Felicia en Rocky mogen nog tien dagen logeren bij tante Maria en oom Henri. Gedurende die logeerpartij verkennen zij niet alleen Brugge, maar worden voor Felicia en haar tante ook tal van diep weggestopte herinneringen levend. Zo komt Felicia meer aan de weet over haar moeder en leert ze ook zichzelf beter kennen. Uiteindelijk slaagt Felicia erin zich te verzoenen met de gedachte dat haar moeder nooit meer terug zal komen. Haar leven gaat door en dus moet ze zich richten op de toekomst. En die lijkt veelbelovend nu haar vader, aangedaan door alle gebeurtenissen, een andere baan heeft gevonden zodat hij meer tijd met zijn dochter kan doorbrengen. Opnieuw een prachtig en vooral warm verhaal van Tijsinger waarin de schrijfster zich van haar sterkste kant laat zien. Als geen ander slaagt zij erin de diepste gevoelens van de hoofdpersonen op een aannemelijke en vooral ontroerende wijze bloot te leggen. De titel van het boek vind ik minder gelukkig gekozen. Rocky zou vijftig euro op zak hebben, maar blijkt dit geld al onmiddellijk na de vlucht uit hun woonplaats te hebben verloren. Dit gegeven speelt in de geschiedenis verder geen enkele rol. Ook de illustratie op het omslag kan mij niet bekoren en doet wat goedkoop aan. Een wazige, zweverige compositiefoto van twee jongeren, een snelweg en zeemeeuwen maakte op vooral de jongens in mijn klas geen enkele indruk. Het zou jammer zijn wanneer zij dit boek om die reden ongelezen laten, want het verhaal is beslist de moeite waard. Voor lezers in de eerste en tweede klassen.

Lieneke Dijkzeul – Aan de bal(Lemniscaat, 2004)De Afrikaanse Rahmane en zijn vrienden wisselen het werk op de rijstvelden af met het beoefenen van de voetbalsport. Ze worden gratis getraind door meneer Baouri, een wat oudere man, die de jongens de nodige kennis en techniek bijbrengt. Op een dag meldt zich een scout in hun dorp, die op zoek is naar jong voetbaltalent. Rahmane kan zijn geluk niet op als blijkt dat hij samen met zijn beste vriend Tigani is geselecteerd. In de grote stad zal hij verder worden opgeleid tot profvoetballer. Hier ligt een serieuze kans om aan een leven in armoede te ontsnappen en zijn familie een betere toekomst te bieden!Tigani heeft echter moeite met het aan regels onderworpen strenge en gedisciplineerde leven in het trainingskamp. Nieuwe vrienden brengen hem al snel op verkeerde gedachten. Ondanks alle waarschuwingen van Rahmane laat hij zich verleiden geld te verdienen met het voetballen op straat en verzuimt hij te trainen. Zijn coach stuurt hem dan ook naar huis.Rahmane vertrekt naar Nederland. Daar vervolgt hij bij een profclub zijn opleiding. Het leven in Nederland valt hem tegen. De Nederlanders zijn behoorlijk afstandelijk. Ze hebben geen aandacht voor elkaar en Rahmanes heimwee naar zijn geboortestreek wordt met de dag sterker.Na terugkeer in zijn geboortedorp is het weerzien met zijn familie en vrienden allerhartelijkst. Maar Rahmane beseft dat hij nooit meer zijn oude en vertrouwde leven kan oppakken.OordeelLieneke Dijkzeul beschrijft hoe een Afrikaanse jongen die verlangt naar een carrière als profvoetballer zijn droom in vervulling ziet gaan. Na een verblijf in Nederland waar hij verder wordt opgeleid, beseft hij dat Nederland nooit zijn thuis zal zijn. Bij terugkeer in zijn geboortestreek wordt al snel duidelijk dat ook het dorp in Afrika niet langer zijn wereld is.Dijkzeul laat wederom zien dat ze prachtig kan schrijven. Vooral in de portrettering van de hoofdpersoon wordt haar vakmanschap duidelijk. Werkelijk prachtig is de beschrijving die ze geeft van de jonge Afrikaan Rahmane met al zijn onzekerheden en emoties. Het valt de lezer dan ook niet moeilijk met hem mee te leven. De innerlijke ontwikkeling die Rahmane doormaakt, wordt door de schrijfster op een overtuigende en geloofwaardige manier verwoord. Tegelijkertijd gaat Dijkzeul goed gedocumenteerd te werk. Ze laat zien dat ze goed is ingevoerd in de wereld van de voetbalsport en het scouten van jong talent in Afrika. Interculturele waardeLieneke Dijkzeul geeft een realistisch beeld van het leven in een dorpje, ergens in een niet bij naam genoemd Afrikaans land. Met name de beschrijving van de overgang van de wereld in Afrika naar die in het rijke westen, zoals Rahmane die ervaart gedurende zijn verblijf in een trainingskamp bij een Nederlandse topclub, is zeer geslaagd. Rahmane krijgt een kans zijn droom om topvoetballer te worden te verwezenlijken. Maar de prijs die hij moet betalen is hoog. Een Nederlander zal hij zich nooit voelen. Tegelijkertijd verliest hij de binding met zijn geboortestreek. In een interview in de Lemniscaatkrant zegt Dijkzeul hierover: ‘Ik hoop dat ik de cultuurschok die Rahmane meemaakt, goed duidelijk heb kunnen maken. Het is goed wanneer wij hier meer over Afrika lezen. Want Rahmane en Afrika zijn niet zielig. Ze ontwikkelen zich, alleen, wij willen het niet zien.’



Eenboekjeopen.nl

over jeugdliteratuur