Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Rob van Veen Prikbord Prikbord 01 Prikbord 02 Prikbord 03 Prikbord 04 Prikbord 05 Prikbord 06 Boek belicht okt 11 Lezersforum Index Index A - F 01 Index A - F 02 Index G - K Index G - K 01 Index L - Q Index R - Z Index R - Z 01 Fictie Fictie 01 Fictie 02 Fictie 03 Fictie 04 Fictie 05 Fictie 06 Fictie 07 Fictie 08 Fictie 09 Fictie 10 Fictie 11 Fictie 12 Fictie 13 Fictie 14 Fictie 15 Fictie 16 Fictie 17 Fictie 18 Fictie 19 Fictie 20 Fictie 21 Fictie 22 Fictie 23 Fictie 24 Fictie 25 Fictie 26 Fictie 27 Fictie 28 Fictie 29 Fictie 30 Fictie 31 

Fictie 07

Ellen Tijsinger - Alle kinderen tellen mee(Ploegsma, 2005)Het boek bevat tien portretten van kinderen uit alle werelddelen. Het zijn verhalen uit Nicaragua, Roemenië, India, Aruba, Burkino Faso en Kenia. Wat alle landen gemeen hebben, is dat de regeringen zich niet houden aan de Rechten van het Kind. De schrijfster verdeelde de 54 artikelen van de Rechten van het Kind over alle verhalen en maakt de lezer deelgenoot van de leefomstandigheden van de hoofdpersonen. Zo is daar Kari, het weesjongetje dat op straat zwerft; Roberto die voor zijn zieke oma kruiden moet halen en wiens zusje in het ziekenhuis ligt; Django, het arme zigeunerkind dat feest viert ter gelegenheid van de geboorte van zijn neefje en Anand uit India die protesteert tegen kinderarbeid. Daarbij maakt de schrijfster duidelijk dat voor veel kinderen in deze wereld het recht op onderwijs, vrijheid, vrije meningsuiting, goede gezondheidszorg, onderdak, liefde en bescherming helemaal niet zo vanzelfsprekend is als wij in het rijke westen vaak denken. De prachtige foto’s in het boek werden door de auteur zelf gemaakt.Oordeel en interculturele waardeDegene die bekend is met leven en werk van Tijsinger weet dat zij vanuit een diepgewortelde belangstelling voor andere culturen graag en veel reist en daar enthousiast over weet te verhalen. Daarvan getuigen boeken als De zwarte vulkaan, Zonnekind, De olifantenjongen en Aurora. De inspiratie voor dit boek deed de in Utrecht wonende auteur dan ook op tijdens al die reizen. Tijsinger is oprecht begaan met het lot van de kinderen in die landen. Tijdens haar lezingen op scholen breekt ze steeds weer een lans voor de jongeren in de door haar bezochte landen die dikwijls onder primitieve omstandigheden moeten knokken voor een menswaardig bestaan. Het stoort haar dat nogal wat regeringen zich niet houden aan de Rechten van het Kind, vastgelegd in 1989 in een door de Verenigde Naties aangenomen verdrag. Typisch voor Tijsinger is de beeldende vertelwijze en de bijzondere sfeer die zij in al haar verhalen weet te creëren. Nergens vervalt ze in pessimisme, maar zet ze de geportretteerde kinderen met al hun zorgen, maar vooral ook levensvreugde op een authentieke manier neer. Je gaat vanzelf van de hoofdpersonen houden en dat helpt wanneer je de boodschap van de schrijfster verder wilt uitdragen. Want om met de woorden van Tijsinger te spreken: ‘ieder kind is uniek. Ook jij. Het maakt niet uit waar je geboren bent. Het maakt niet uit of je vel zwart of wit is. Je bent net zo belangrijk als de president van Amerika.’

Fictie

Vrank Post – Bad boys for life(Manteau, 2008)De hoofdpersonen in dit verhaal zijn de Marokkaanse Omar en de Hollander Joost van Keulen. De geschiedenis begint als Omar, behangen met zware explosieven, het personeel van een bank gijzelt. Hij vertegenwoordigt de Islamitische Revolutie, een gewelddadige organisatie die afrekent met instellingen die wapensystemen financieren waarmee onder moslims slachtoffers worden gemaakt. De koffiejongen in het bankgebouw blijkt zijn oude vriend Joost. Het verhaal over de gijzeling wordt herhaaldelijk onderbroken door terugblikken van de twee hoofdpersonen op de tijd dat ze in een jeugdgevangenis, de Oosterdel, verbleven. Omar heeft op zijn dertiende iemand met de dood bedreigd. Volgens de rechter had hij een ontwikkelingsstoornis en hij liet hem voor een periode van zes jaar gedwongen opnemen. Joost wordt verdacht van een onduidelijk zedenmisdrijf. Met hun verschillende achtergronden sluiten Omar (bijnaam de Hosselaar) en Joost (Kaas) in het gevang een verbond om zo het harde leven in deze instelling het hoofd te bieden: bad boys for life! Daarbij wordt hun vriendschap op de proef gesteld door de gevoelens die ze hebben voor de mooie Meriam, een meisje dat vanwege jeugdprostitutie is opgesloten in de Oosterdel.De verhouding tussen Omar en Joost verbittert. Omar wordt onverdraagzamer en de leiding besluit hem uiteindelijk te verplaatsen naar een andere inrichting. Inmiddels heeft Meriam van Omar vernomen dat Joost zich zou hebben vergrepen aan zijn kleine buurmeisje. Dat wil ze hem niet vergeven. Ze keert zich van hem af en het drijft Joost tot pure wanhoop. Zijn wereld stort hemaal in wanneer de rechter uitspraak doet over zijn voorarrest: gedwongen behandeling voor de tijd van twee jaar in de Oosterdel. Daar heeft hij geen leven meer nu algemeen bekend is dat hij een pedofiel zou zijn. Joost verwijt Omar dat die valse verdachtmakingen heeft rondgestrooid waardoor zijn zaak er slechter op werd. Ook na zijn vrijlating gaat hij gebrandmerkt door het leven: met een veroordeelde pedo wil niemand iets te maken hebben. Een bezoek aan Meriam bevestigt dat dit ook voor haar geldt.Tijdens een periode van verlof leert Omar een imam, Abdullah, kennen. Abdullah is voor Omar een enorme steun als zijn broer tijdens een gewelddadige overval om het leven komt. Abullah blijkt echter illegaal in Nederland te verblijven en hij wordt na een gevangenschap van anderhalf jaar door de overheid het land uitgezet, terug naar Afghanistan. Omar zoekt zijn mentor daar in een afgelegen bergdorp op. Hij treft hem er doorziek aan en hij besluit hem per taxi naar een ziekenhuis te brengen in de grote stad. Met twee auto’s gaan ze op pad. De taxi met daarin Abdullah wordt onderweg door een militair konvooi onder vuur genomen. Alle inzittenden komen op een verschrikkelijke manier om het leven. Afghaanse verzetsstrijders vangen Omar liefdevol op en confronteren hem met beelden van Amerikaanse uitspattingen van geweld jegens de burgerbevolking. Zo komt het dat Omar sympathie opvat voor de Afghaanse vrijheidsstrijd. Hij reist terug naar Nederland en wil nu met zijn gijzelingsactie aan de wereld duidelijk maken wat er echt gebeurt in Afghanistan en dat het Westen daar een uiterst dubieuze rol speelt in het gewapende conflict. Als tastbaar bewijs beschikt hij over een dvd met confronterende beelden van een Amerikaanse overval en moord op onschuldige bruiloftsgasten. Omar eist dat de videobeelden live worden uitgezonden op televisie. Joost slaagt erin de gegijzelden te helpen te ontsnappen uit het bankgebouw. Dan drukt hij zonder aarzelen op het rode knopje aan Omars riem: ‘… we ride together, we die together … Bad boys for life.’De titel van het boek is ontleend aan de songtekst ‘Bad Boys’ van Will Smith in de gelijknamige film.Post schreef een rauw, authentiek verhaal over spanningen in de westerse samenleving, waar moslim- en westerse jongeren scherp in contrast staan met elkaar. Uit de gesprekken die Omar tijdens de gijzeling met Joost voert, blijkt dat hij behoorlijk somber gestemd is over de mogelijkheden die er voor hem zijn in de westerse samenleving vrij op te groeien. Moslims zijn volgens hem altijd de zondebok. Zelf werkzaam in de gedwongen hulpverlening is Vrank goed thuis in de wereld van de gesloten justitiële inrichting. Het verhaal is doorspekt met tal van woorden en uitspraken uit het jargon van jeugdige criminelen als pipa (pistool), nakken (stelen / achteroverdrukken), bullet (kogel) en sneaken (sluipen / binnenglippen). Vijftien- en zestienjarigen worden door de directe manier van vertellen beslist geraakt. Het slot is voorspelbaar, maar blijft de lezer lang bij. Een boeiend boek dat bovendien de nodige stof tot nadenken biedt.

Vrank Post - Kapot!(Manteau, 2009)Hoofdpersonen in Kapot! zijn Erik, de Marokkaanse Naïma en haar vijftienjarige broer Sahin. Ze wonen in dezelfde volksbuurt in Rotterdam (Zuidwijk) en kennen elkaar niet. Erik is als voetbalhooligan een fervent aanhanger van Feyenoord. Naïma is een moderne moslimvrouw. Beiden zijn ambitieus en kinderen van sociaal zwakke, laag opgeleide ouders.Naïma is na het behalen van haar vwo-diploma eerstejaars studente geneeskunde. Ze loopt stage in een ziekenhuis en droomt van een loopbaan als arts. Haar afdelingsarts Rutger dreigt die droom echter wreed te verstoren. Naïma ging niet in op zijn seksuele voorstellen. Ze wees Rutger af en daarmee roept ze zijn toorn over zich af. Naïma’s oudere zus Zara studeert rechten. Haar broer Sahin (15) gaat niet graag naar school. Liever hangt hij rond met zijn vrienden. Sahin wantrouwt de Nederlanders en voelt het, na het overlijden van zijn vader, als zijn mannelijke plicht te waken over zijn moeder en zijn zussen.Erik is een buitenbeentje in de familie. Hij zit in het examenjaar van het vwo. Hij wil architect worden en is vast van plan bouwkunde aan de universiteit te studeren. Eriks vader was zwaar alcoholist. Hij heeft hem al jaren niet meer gezien. Erik brengt folders rond en hij zorgt voor zijn depressieve moeder. Hij kan het goed vinden met zijn oudere broer Peter, een havenarbeider die stevig drinkt, problemen oplost met geweld en evenals Erik een hartstochtelijk supporter is van Feyenoord.Dan op de avond van 28 februari slaat het noodlot toe. Nadat Erik met zijn broer en diens vrienden Rafi en Dikke Billy na afloop van een voetbalwedstrijd nog iets hebben gegeten in een shoarmabar valt bij het wegrijden de dronken Peter op door zijn rijgedrag. Een surveillerende politieauto zet de achtervolging in. Peter trapt het gaspedaal diep in en slaagt erin de politie af te schudden. Hij rijdt echter een vrouw met een hoofddoek aan en zonder te stoppen racet hij vloekend door tot hij enkele straten verder de macht over het stuur verliest en crasht tegen de gevel van een huis. Alle inzittenden zijn gewond. Wanneer Erik na weken bijkomt in het ziekenhuis blijkt zijn onderlichaam verlamd.Diezelfde avond worden Sahin en zijn vrienden opgepakt op het moment dat zij een vrachtwagen met tv’s willen kraken. Sahin wordt voor maanden in een jeugdgevangenis opgesloten.Ook Naïma raakt deze avond betrokken bij een ernstig verkeersongeluk. Ze wordt na een bezoek aan de moskee geschept door een auto en belandt in een rolstoel.In De Lichtenberg, een revalidatiekliniek voor jongeren, ontmoeten Erik en Naïma elkaar. Ze worden verliefd en steunen elkaar, ook in de moeilijke periode die ze doormaken na de zelfdoding van een goede vriendin en patiënte, het vijftienjarige meisje Rosie.Het verhaal komt in een stroomversnelling nadat Sahin na zijn vrijlating Naïma bezoekt. Hij vindt het wel erg toevallig dat zijn zus en haar vriend Erik op één avond een ernstig ongeluk hebben gehad in dezelfde Rotterdamse wijk en dat de automobilist die zijn zus aanreed nog altijd niet is opgespoord. Naïma spreekt hierover met Erik en brengt de verdrongen herinnering aan de aangereden vrouw bij hem naar boven. De relatie tussen Erik en Naïma komt onder zware druk te staan. Erik verlaat de kliniek en pakt zijn leven thuis en school zo goed mogelijk weer op.Tijdens de finale van een UEFA-cupduel in De Kuip bereikt de geschiedenis haar dramatisch hoogtepunt en volgen de gebeurtenissen elkaar in hoog tempo op. Naïma, Sahin en Erik met zijn broer en vrienden zullen de wedstrijd bijwonen. Bij het stadion verneemt Erik dat de zojuist vrijgelaten Peter schadevergoeding betaalt aan een oude vrouw die hij die noodlottige avond had aangereden. Een zwaar benevelde Rutger, tevens bezoeker van de wedstrijd, wordt door Eriks vrienden herkend omdat hij zijn beschadigde Audi clandestien bij hun garagebedrijf voor reparatie had aangeboden na een aanrijding met een jonge moslimvrouw. Het blijkt dat hij door een gerichte aanslag wilde voorkomen dat Naïma hem in diskrediet bracht bij de raad van bestuur van het ziekenhuis.Erik vertelt het nieuws aan Naïma, maar dan ontdekken ze in een tas aan het handvat van Naïma’s rolstoel een bom die Abdelhakim, een radicale moslimvriend van Sahin, het stadion in heeft laten smokkelen.Op de vlucht uit De Kuip houdt Rutger Naïma tegen. Die ontfutselt haar de tas (met de bom) gaat er vandoor in zijn Audi, achtervolgd door de gealarmeerde politie. Op hetzelfde viaduct vanwaar Abdelhakim de omgeving in de gaten houdt, ontploft de bom.Vanuit verschillende perspectieven (Erik, Naïma en Sahin) worden we meegenomen in een filmisch verteld verhaal. De geschiedenis speelt zich af gedurende enkele maanden. Post gebruikt straattaal. Hij laat zien hoe jonge mensen bedreigend kunnen zijn voor hun omgeving . Diezelfde jongeren echter hebben ook moeite zich staande te houden in een samenleving die hen weinig kansen biedt en waar cultuurverschillen recht overeind staan.



Eenboekjeopen.nl

over jeugdliteratuur