Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Rob van Veen Prikbord Prikbord 01 Prikbord 02 Prikbord 03 Prikbord 04 Prikbord 05 Prikbord 06 Boek belicht okt 11 Lezersforum Index Index A - F 01 Index A - F 02 Index G - K Index G - K 01 Index L - Q Index R - Z Index R - Z 01 Fictie Fictie 01 Fictie 02 Fictie 03 Fictie 04 Fictie 05 Fictie 06 Fictie 07 Fictie 08 Fictie 09 Fictie 10 Fictie 11 Fictie 12 Fictie 13 Fictie 14 Fictie 15 Fictie 16 Fictie 17 Fictie 18 Fictie 19 Fictie 20 Fictie 21 Fictie 22 Fictie 23 Fictie 24 Fictie 25 Fictie 26 Fictie 27 Fictie 28 Fictie 29 Fictie 30 Fictie 31 

Fictie 15

Paul van Loon - De griezelbus 3(Elzenga, 1996)Meester Jacques en de leerlingen van groep acht zijn op excursie in het automobielmuseum, het Autotron in Rosmalen. Lydia, Berry, Richard en Shakir vinden de verhalen over de auto's saai en sluipen weg van de groep. In een hal met videospelletjes worden ze via een beeldscherm aangesproken door een onbekende jongen: Eddy C. Hij nodigt hen uit iets te beleven wat ze nog nooit hebben meegemaakt.Dan valt plotseling de stroom uit en in het pikdonker worden ze onverwacht verblind door lichtflitsen. De kinderen denken oog in oog te staan met een monsterlijke kever, maar het gedrocht blijkt een bus. Ze kijken recht in de koplampen van de Griezelbus en ontmoeten weer Eddy C. Hij haalt hen over naar binnen te gaan en spannende avonturen te beleven in de Andere Werkelijkheid. Daarvoor moeten ze een speciale AW-helm en een handschoen dragen, zodat ze in verbinding staan met de centrale computer, bestuurd door Eddy C.Al snel maken ze kennis met P. Onnoval, schrijver van griezelverhalen en schepper van de Griezelbus. Ook ontmoeten ze diens compagnon, de macabere chauffeur Beentjes.Op het moment dat de kinderen beginnen aan hun reis schieten er uit de stoelen stalen banden te voorschijn, waarmee ze worden vastgeketend.Gaandeweg het verhaal wordt duidelijk dat Eddy C. minder fraaie bedoelingen heeft met Lydia, Berry, Richard en Shakir. Hij wil hen gebruiken om zijn meester, de in een vorig avon-tuur* omgekomen P. Onnoval, tot leven te wekken. Op dit moment bestaat de schrijver alleen in de Andere werkelijkheid.Voordat deze afschuwelijke waarheid tot de kinderen doordringt, beleven ze huiveringwekkende avonturen. Eerst als toeschouwers, maar later ook als deelnemers. Vanaf dat moment verliezen ze de controle over zichzelf en hun omgeving. Shakir doorziet de snode plannen van Eddy C., maar het is te laat en evenals zijn vrienden belandt hij in een verhaal, waar ontsnappen onmogelijk lijkt.Toch is de redding nabij. De kinderen weten namelijk niet dat meester Jacques, op zoek naar zijn leerlingen, ook in de griezelbus is beland. Hij wordt door Beentjes vastgehouden en ziet op een monitor hoe de kinderen steeds verder in het nauw worden gedreven.Op een kerkhof, bij het graf van P. Onnoval, zullen ze worden omgebracht, zodat met hun bloed de schrijver uit de dood kan opstaan.De meester weet dit op het nippertje te voorkomen. Hij ontsnapt aan de houdgreep van Beentjes, schakelt zijn belager uit en haalt zijn leerlingen terug naar de werkelijkheid. In de chaos die vervolgens ontstaat, wordt Eddy C. door Onnoval naar de Andere Werkelijkheid gezogen.De kinderen en hun onderwijzer verlaten het Autotron waar de stroomstoring is opgeheven en liften naar huis. Ze hebben voorlopig lang genoeg in een bus gezeten.De griezelbus 3 is het derde deel in een serie verhalen die zich afspelen in en rond een bus. Een aardige bijkomstigheid is, dat het Autotron in Rosmalen een griezelbus plaatste (een replica van de bus in de boeken van Van Loon). Deze bus werd op 22 juni 1996 feestelijk geopend door Paul van Loon en is blijvend te bezichtigen.Evenals in de vorige delen zijn ook nu alle elementen aanwezig die het boek maken tot een echte griezelgeschiedenis: zombies, weerwolven, vampiers en andere monsterlijke creaties jagen de lezer werkelijk de stuipen op het lijf.Een leuke en mijns inziens bijzonder geslaagde vondst is de creatie van een andere werkelijkheid, welke het decor vormt voor de verhaalgebeurtenissen. Met een flinke knipoog naar de wereld van de virtual reality laat Van Loon de hoofdpersonen dwalen in een door computers geregisseerde duistere omgeving. Daar lijkt aanvankelijk niets mis mee en de kinderen vermaken zich prima. Alleen shakir is wantrouwend. Hij plaatst onmiddellijk vraag-tekens bij de bedoelingen van Eddy C.Hij ziet Richard, Lydia en Berry, donker afgetekend tegen het zwakke licht dat uit de ingang van de bus straalt. En opeens krijgt hij het rare idee dat daarbinnen iets vreselijks op hen wacht. Dat er, wanneer ze eenmaal binnen zijn, geen terugkeer meer mogelijk is. De bus vervormt in zijn verbeelding tot een zwart roofdier dat hen met open muil opwacht. (p. 27)Maar voorlopig genieten Richard, Lydia en Berry met volle teugen van de verhalen waarop ze als toeschouwer in de Andere Werkelijkheid worden getrakteerd. Shakir kan zich echter niet aan de indruk onttrekken dat er iets vreselijks gaat gebeuren. En hij krijgt gelijk. Na verloop van tijd wordt duidelijk dat de Andere Werkelijkheid de kinderen berooft van hun eigen wil en uiteindelijk volledig beheerst.De lezer is, dankzij een alwetende verteller, op de hoogte van het noodlot dat de hoofdpersonen boven het hoofd hangt. Deze voorkennis doet de spanning verder stijgen.De plot van het verhaal is onverwacht en goed gevonden. Dankzij ingrijpen van meester Jacques (Jacques Vriens!) - hij trekt zijn leerlingen de helmen van het hoofd - ontsnappen de kinderen van het kerkhof, waar P. Onnoval (lees: Paul van Loon) op het punt stond hen te doden.Het boek heeft een gesloten einde: de onderwijzer en zijn pupillen zijn vrij en Eddy C. (Eddy C. Bertin) wordt door Onnoval meegesleurd in de Andere werkelijkheid. Wel laat Van Loon de deur op een kier voor een eventueel vervolg. Dat maak ik op uit het fragment waarin de meester het handgeschreven boek van De griezelbus meesmokkelt onder zijn jas.Hij weet eigenlijk niet waarom. Misschien kan hij in het boek een verklaring vinden voor alles wat er deze dag gebeurd is. Het gekke is, dat het leek of het boek wilde dat hij het mee zou nemen. (p. 239)* Zie De griezelbus 2 (1994)

Fictie

Simone Kramer – De Griekse tragedies(Ploegsma, 2009)Met Simone Kramer heeft Uitgeverij Ploegsma een auteur in haar fonds die als geen ander in staat blijkt de verhalen uit de Griekse oudheid en mythologie nieuw leven in te blazen en toegankelijk weet te maken voor een breed publiek. Boeken als De strijd van de Titanen, De tocht van de Argonauten, De omzwervingen van Odysseus, Mensen, draken en dolfijnen, De strijd om Troje en Van Grote Beer en Orion werden over het algemeen goed ontvangen en bewijzen dat de klassieke verhalen, mits op de juiste wijze bewerkt en verteld, ook jongeren van vandaag kunnen vermaken en inspireren. De Griekse tragedies maakt waar wat de titel belooft, al zullen kenners van het werk van Kramer vaststellen dat in het boek toch wel veel herhalingen voorkomen uit de eerder genoemde titels. Het bevat zestien verhalen naar toneelstukken die ongeveer vijfhonderd voor Christus door de Griekse schrijvers Aischylos, Sophokles en Euripedes zijn geschreven. Kramer koos bewust voor een opzet waarbij de tragedies niet zijn gerangschikt naar schrijver, maar wel zoveel mogelijk naar de tijd waarin de gebeurtenissen plaatsvonden. De eerste negen gaan derhalve over de Trojaanse oorlog en de nasleep daarvan; de andere over Herakles, Oidipous en de tocht van de Argonauten. In een voorwoord plaatst Kramer de treurspelen in een historisch perspectief. Ze legt de lezer uit hoe ze ter ere van Dionysos werden opgevoerd, aanvankelijk op het marktplein in Athene, later in een reusachtig amfitheater. De oorspronkelijke tragedies behelzen veel meer drama, poëzie en psychologie en verwijzingen naar de toenmalige politiek dan één uitgave kan bevatten. Het is daarom dat Kramer in alle verhalen de nadruk legde op de gebeurtenissen. Gelukkig maar zou ik zeggen, want het houdt de vaart erin en het komt de leesbaarheid van het boek zo ten goede. En zoals de schrijfster zelf besluit, kunnen de verhalen altijd nog een handvat zijn ‘voor wie de hele tragedie wil lezen of, wat het allermooiste blijft, naar een ‘echte’ opvoering op het toneel gaat.’ Hulde ook aan het adres van Els van Egeraat die de illustraties voor haar rekening nam. Zeer geschikt voor lezers in de onderbouw van het havo en vwo, maar ook volwassenen die hun ‘klassieken’ willen opfrissen!

Aline Sax - De laatste reis; Het verhaal van de Holocaust(Clavis, 2010)De Holocaust is een uiterst donkere periode in onze geschiedenis. Er is veel over geschreven en dat zal voorlopig wel zo blijven. Een opmerkelijke uitgave in dit verband is het omkeerboek van de Vlaamse schrijfster Aline Sax. Jongeren duiken met dit verhaal de geschiedenis in en maken kennis met de Holocaust: aan de ene kant door een verhaal (De laatste reis), aan de andere kant door middel van feitelijke informatie (Het verhaal van de Holocaust). In De laatste reis voert Sax het verzonnen meisje Hannah op. Ze is van Joodse afkomst en wordt samen met haar moeder opgepakt en weggevoerd. Ze weten niet waarom en ze hebben geen idee waar ze heen gaan. Na een verschrikkelijke treinreis in een goederenwagon komen ze aan in een concentratiekamp. Hannah moet van haar moeder vluchten. Ze verstopt zich in een opslagplaats en wacht tot haar moeder haar komt zoeken. Maar het wachten duurt wel erg lang … . In het andere deel vertelt de auteur over de geschiedenis van de Holocaust. Zij legt uit hoe Hitler aan de macht kwam en hoe de nazi’s Joden en andere bevolkingsgroepen vervolgden. De lezer komt ook aan de weet hoe de gevangenen in de concentratiekampen probeerden te overleven. In heldere en begrijpelijke taal wordt het thema van de Holocaust bevattelijk gemaakt. Volgens de auteur niet om te choqueren, maar om jongeren te laten aanvoelen dat zoiets nooit meer mag gebeuren. ‘En om het nooit meer te laten gebeuren, moeten we het altijd blijven herinneren.’ Aline Sax weet waarover ze schrijft. Ze studeerde geschiedenis aan de Universiteit in Antwerpen waar ze nu doctoreert over de Tweede Wereldoorlog. Lezers in de brugklas zullen zeker geboeid raken door deze uitgave van Clavis.



Eenboekjeopen.nl

over jeugdliteratuur