Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Rob van Veen Prikbord Prikbord 01 Prikbord 02 Prikbord 03 Prikbord 04 Prikbord 05 Prikbord 06 Boek belicht okt 11 Lezersforum Index Index A - F 01 Index A - F 02 Index G - K Index G - K 01 Index L - Q Index R - Z Index R - Z 01 Fictie Fictie 01 Fictie 02 Fictie 03 Fictie 04 Fictie 05 Fictie 06 Fictie 07 Fictie 08 Fictie 09 Fictie 10 Fictie 11 Fictie 12 Fictie 13 Fictie 14 Fictie 15 Fictie 16 Fictie 17 Fictie 18 Fictie 19 Fictie 20 Fictie 21 Fictie 22 Fictie 23 Fictie 24 Fictie 25 Fictie 26 Fictie 27 Fictie 28 Fictie 29 Fictie 30 Fictie 31 

Prikbord 02

Prikbord

Nieuws & informatie

DubbelePunt over Simone van der Vlugt

09-07-11

Het tijdschrift DubbelePunt, een uitgave van Lemniscaat, staat in deze 'Maand van het Spannende Boek 2011' geheel in het teken van het werk van Simone van der Vlugt.Na de specials over Thea Beckman en Jan Terlouw nu een bewaarmagazine over deze populaire schrijfster.Bijzonder is het artikel waarin zij vertelt hoe ze in haar jonge jaren verslingerd raakte aan lezen en schrijven en hoe ze volhield, vooral ook in een fase dat ze van uitgevers de ene na de andere afwijzing ontving.Het was uiteindelijk Lemniscaat die toehapte, de uitgever ook van het werk van Thea Beckman, de ‘grand old lady’ van het historische jeugdboek, een schrijfster die Simone als kind mateloos bewonderde. Bij de Rotterdamse uitgever voelde Van der Vlugt zich niet alleen veilig en thuis, maar ze kreeg er bovendien de kans haar schrijftalent verder te ontwikkelen.Na haar debuut De amulet in 1995 volgden vele nieuwe jeugdboeken tot ze zich meer ging richten op het schrijven voor volwassenen. Bij uitgeverij Anthos verschenen sinds 2004 meerdere thrillers die over het algemeen goed werden ontvangen, getuige ook de NS Publieksprijs die Van der Vlugt vorig jaar in ontvangst nam voor Op klaarlichte dag.Voor wie zelf schrijft en zijn werk ooit gepubliceerd hoopt te zien, geeft Van der Vlugt een groot aantal adviezen. ‘Weet waar je naartoe wilt’, is bijvoorbeeld een welgemeende raad. Het vooraf bedenken van het slot van het verhaal vindt Van der Vlugt cruciaal. Ze bedenkt altijd haar laatste zin alvorens ze überhaupt een letter op papier zet.Het meest interessante artikel vind ik persoonlijk het stuk over maatschappelijke thema’s in een historisch verhaal. Van der Vlugt vertelt hierin hoe zij op een bijna vanzelfsprekende manier in haar jeugdboeken de wat jongere hoofdpersonen losliet en zo de binding met haar lezerspubliek in de leeftijd van twaalf en dertien jaar verloor. Ongemerkt schoof ze door naar het schrijven van Young Adult-romans. Schijndood is zo’n typisch cross-over boek dat door boekhandelaren vaak ten onrechte werd bestempeld als kinderboek en zodoende in de verkeerde kast belandde.Het tijdschrift DubbelePunt informeert, vermaakt en boeit en dat is een groot compliment aan het adres van Lemniscaat die erin slaagt alle biografische informatie over haar topauteurs op een smeuïge manier te verpakken. Het is daarom jammer dat er met de verschijning van deze special een einde is gekomen aan deze driedelige reeks.



Eenboekjeopen.nl

over jeugdliteratuur